Hållbarhetskommunikation utan greenwashing
Publicerad: 26 januari, 2024Arbetar du i en organisation som gärna vill lyfta fram och berätta om sitt hållbarhetsarbete? Vill du göra det på ett trovärdigt sätt, som varken riskerar greenwash eller er varumärke? Under våren 2024 erbjuder vi en utbildning för Kommunikatörsnätverket...
Arbetar du i en organisation som gärna vill lyfta fram och berätta om sitt hållbarhetsarbete? Vill du göra det på ett trovärdigt sätt, som varken riskerar greenwash eller er varumärke? Under våren 2024 erbjuder vi en utbildning för Kommunikatörsnätverket i Värmland som ger dig kunskap om vad lagstiftning och frivilliga regleringar säger kring hur du får kommunicera hållbarhet – och undviker att trampa snett. Datum för utbildningen sätts i dialog med de som anmäler sitt intresse.
Som kommunikatör vet du säkert att det inte alltid är helt enkelt att veta vad man kan lyfta fram och hur utan att riskera att beskyllas för greenwashing. Det fungerar inte längre att alltför lättvindigt ta till begrepp som ”hållbar” och ”klimatsmart”. Eftersom det finns stor skepsis i förhållande till hållbarhetskommunikation bland konsumenter kan det innebära stora trovärdighets- och varumärkesförluster om du vilseleder eller lovar mer än du kan hålla. Dessutom finns det lagar och frivilliga regler att ta hänsyn till. Inom EU pågår en rad initiativ inom ramen för EU:s gröna giv för att göra påståenden rörande hållbarhet och produkters miljöegenskaper tillförlitliga, jämförbara och verifierbara samt för att minska risken för greenwashing.
Denna utbildning ger dig kunskap om vad lagstiftning och frivilliga regleringar säger kring hur du får kommunicera hållbarhet – och undviker att trampa snett.
Utbildningen riktar sig till:
Alla som arbetar med eller ansvarar för kommunikations- och hållbarhetsfrågor, i såväl privat, offentlig som ideell sektor. Priset är speciellt framtaget för dig som är medlem i Kommunikatörsnätverket i Värmland.
Utbildningen går igenom:
- Nuvarande och kommande lagstiftning – till exempel marknadsföringslagen, EU-initiativet ”Green claims” och vad som gäller vid användning av märkningar
- Frivilliga regleringar – till exempel ICC:s regler för bruk av miljö- och klimatpåståenden i reklam, Reklamombudsmannen och Konsumentverkets föreskrifter,
- Vad behöver man tänka på innan man använder begrepp som ”hållbar”, ”grön”, ”miljövänlig” och ”klimatsmart”?
- Vad som utmärker greenwashing och hur du undviker det
- Principer för hur du säkerställer trovärdig och transparent hållbarhetskommunikation genom att koppla den till fakta i hållbarhetsrapporten
Mål med utbildningen:
Att du som deltagare ska få kunskaper om:
- De krav och riktlinjer som finns kopplat till hållbarhetskommunikation
- Hur du kommunicerar hållbarhet på ett transparent och trovärdigt sätt
- Hur du stärker ert varumärke genom en tydlig koppling till ert hållbarhetsarbete
- Hur du undviker greenwashing utan att riskera greenhushing.
Utbildare
Utbildningen hålls av Malin Thorsén, som sedan 7 år tillbaka är hållbarhetskonsult och driver företaget Bright Planet. Malin har lång erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete, och är en välrenommerad utbildare.
Röster från tidigare deltagare
”Matnyttig utbildning med riktigt kunniga och engagerade utbildare”
”Oerhört bra utbildning, jag har lärt mig så mycket!”
Pris och anmälan
PRIS: 5.500 kronor exkl moms för heldag, kl 08.30-16.30
DATUM: sätts i dialog med de som anmäler sitt intresse.
Efter att datum spikats är anmälan bindande, men din plats kan överlåtas till någon annan.