Cirkulär ekonomi
Allt ska komma till användning – igen och igen
Den cirkulära ekonomin börjar redan på designbordet, när produktutvecklaren funderar på hur en produkt eller vara ska se ut – vilka material som ska användas, hur den ska sättas samman, men också hur fraktionerna ska kunna tas isär för att återvinnas och återanvändas i andra produkter.
Ett cirkulärt tänkande innebär också ofta en annan affärslogik. Framför allt det som kallas för tjänstefiering, eller tjänstelogik snarare än produktlogik. Exempel på detta är att såväl Husqvarna som Clas Ohlsson har börjat hyra ut verktyg, istället för att bara sälja dem. Bildelningstjänster, att hyra kläder eller friluftsutrustning är ytterligare exempel på att man ges möjlighet till access till produkter när man behöver dem utan att behöva äga dem själv.
Cirkulär ekonomi har nio designprinciper
Det finns nio designprinciper som på olika sätt bidrar till i vilken utsträckning en produkt kan kallas cirkulär.
Design för återvinning
Några har vi redan lärt känna på marknaden i form av textila material som utvinns ur begagnad bomullstextil och sedan kan användas om och om igen i ny textilframställning med ett minimum av svinn i processen. Det är ett exempel på principen Design för återvinning, där det är viktigt att råvaran, i det här fallet återvunnen bomull, inte är blandad med andra material som gör det svårare att separera fraktionen bomull och bearbeta den.
Design för standardisering
Vi vet också att EU har lyckats genomdriva en standardisering av mobilladdare, vilket innebär att Apple har fått sluta med sina lightning-laddare och gå över till USB-kontakter. Det är ett exempel på Design för standardisering.
Design för demontering och återmontering
Ikea har tagit fasta på Design för demontering och återmontering och har börjat skicka med kunden en instruktion om hur till exempel deras Billyhylla enklast monteras isär och byggs upp på nytt i ett annat hem.
Design för emotionell koppling
En av de mest spännande principerna är kanske Design för emotionell koppling – en anti-tes mot “slit och släng”-begreppet. Det innebär att produkter formges för att vara omtyckta och uppskattade, något som man bygger minnen och en relation till. Det fina vitrinskåpet som går i arv i generationer, liksom dopklänningen och – eller varför inte handväskan som blir snyggare ju mer den används.
Design utifrån livslängd / Design för vårdnad och reparation
Denna princip går hand i hand med de båda principerna Design utifrån livslängd, som de välgjorda vandrarkängorna som håller i tio år, och Design för vårdnad och reparation: Jo, kängorna behöver kärlek från ägaren och ett besök hos skomakaren ibland. Att till exempel Naturkompaniet erbjuder underhållstjänster som vaxning av kängor, impregnering av friluftskläder etc är också ett exempel på dessa principer. De gör också att materialval i produktionen sker på fler grunder än pris.
Utöver dessa principer finns också:
Design för hållbara material – att bara använda förnybara eller återvunna material och fasa ut alla fossilplaster.
Design för produktion – att minimera spill av material, vatten, energi och kemikalier.
Design för att uppdatera produkterna – så att de kan anpassas utifrån olika användningsbehov och olika levnadssituationer.
Bright Planet kan hjälpa till med frågeställningar, inspirerande exempel och metoder som hjälper din verksamhet att börja tillämpa cirkulära principer i er verksamhet. Vi har också samarbete med världens främsta expertis inom tjänstelogik, som kan bidra till att utveckla och transformera er affärsmodell.
Boka seminarium om cirkulär ekonomi redan idag!
Boka seminarium om cirkulär ekonomi idag!
Skaffa koll på de grundläggande principerna och få goda exempel som inspirerar er till att komma igång med cirkulärt tänkande i din verksamhet.